RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 30 Mei 2011

SIRI 8: TIPS KHUSYUK SOLAT


Dalam jadual harian, perkara yang menjadi tumpuan mungkin temu janji kita dengan seseorang, mencari duit, mengumpul kekayaan, belajar, berkerja dan sebagainya. Tidak ramai yang memberikan tumpuan kepada solat, sedang solat itu sendi kepada kehidupan.

Apa sahaja yang ingin kita lakukan dalam dunia ini, pokok pangkalnya adalah redha Si Pemilik, Pentadbir segalanya. (Dengan mengiktiraf bahawa Allah itu tiada sama dengan sekelian makhluk), Cuba kita bayangkan sekiranya tuan kepada sesuatu barang yang ingin kita minta itu suka kepada kita, sudah tentu barang itu mudah sahaja untuk diperolehi. Mungkin pemberian sesuatu barang itu melalui prosedur yang panjang, tetapi apabila kita mengenali dan dipercayai, maka pemberian sesuatu itu lebih mudah.

Bayangkan pula jika kita tidak mengenali tuan barang, kemudian ada pula rekod jenayah, adakah kita mudah untuk menimbulkan kepercayaan kepada tuan barang tersebut.

Analogi ini, tiadalah membawa kepada kasih sayang Allah yang tiada sempadannya itu, tetapi sebagai budinya kita yang penuh kesantunan, itulah yang dapat kita hayati.

Pertemuan dengan Allah dalam solat adalah pertemuan yang formal. Memasuki pintu solat, maka alam solat itu ada tertibnya, tamakninah dan sebagainya.

Untuk memenuhi temujanji 5 waktu sehari semalam itu, tidak ramai yang mengganggap itu adalah pertemuan penting. Dengan membayangkan satu pertemuan sesama makhluk yang mengharapkan kuasa yang lebih besar, pertemuan seorang kontraktor kelas A yang membuka kerja kepada kontraktor kelas F misalnya, bagaimanakah persiapan kontraktor kelas F itu untuk mendapatkan projek itu?


...kita sambung lagi.

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com