RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 25 Mei 2011

SIRI 4: TIPS KHUSYUK SOLAT


....sambungan...

Kesibukan itu akan binasa bagi mereka yang tenang, tertib dan teliti dalam hal masanya. Tegas adalah elemen utama dalam disiplin. Kita tahu apa yang kita mahu, dan kita tahu siapa dan apa tanggungjawab kita tehadap sekeliling.

Aku adalah aku, aku adalah anak, aku adalah suami, aku adalah abang dan jangan lupa aku adalah hamba dan makhluk Allah, selain aku adalah khalifah Allah.

Anugerah itu, tidak diberi untuk membebankan diri, namun ianya diberi sesuai dengan kejadian dan tanggungannya. Sebagai analogi mudah yang tiada akan sama walau sedikit pun, umpama penciptaan lori pengangkut, ianya dicipta dengan ciptaan dan kekuatan yang sesuai atas tujuan untuk apa ianya akan digunakan.

Begitulah setiap makhluk Allah dan kegunaan serta peranannya.

Kereta memerlukan servis, tukar minyak enjin, tukar minyak gear dan sebagainya, sesuai mengikut jarak perjalanan dan juga penggunaannya.

Begitulah manusia dan pergerakannya. Apabila sampai waktu Maghrib, Isyak, Subuh, Zohor dan Asar kita memerlukan solat. Ianya sangat holistik atau menyeluruh, kerana gerak badan, kata-kata serta hati perlu sekata. Hal ini dapat dirasai secara fizikal, malah mereka yang mendalam firasatnya sampai ke hati...

Mengambil wudhuk, paling tidak ianya amat menyegarkan. Selain bagi yang celik batinnya, berguguran jatuh akan dosa-dosanya pada saat itu...amin...

Bersambung...

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com