RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 25 Mei 2011

SIRI 3: TIPS KHUSYUK SOLAT


...SAMBUNGAN...

Untuk membandingkan satu anugerah perintah yang sedikit pun tidak mengurangkan Kuasa Yang Maha Memerintah yakni Allah s.w.t, yang segalanya itu untuk kebaikan dan kebahagiaan manusia itu sendiri. Hal ini juga terkandung dalam semua yang diperintahkan dan semua yang dilarang untuk manusia tinggalkan. Dalam episod perbincangan kita ini adalah SOLAT, iaitu hal anugerah suruhan yang begitu tinggi nilainya.

Solat diletakkan tahap yang tinggi dalam segala suruhannya untuk umat Muhammad s.a.w. Ini dapat diamati dari sudut tempat peanugerahannya, kerahsiaannya jua seolah begitu amat bernilai sekali sehingga seolah Allah memanggil Muhammad s.a.w ke tempat di mana hanya berdua sahaja dalam keadaan anugerah itu. Barang sudah tentu ianya mempunyai rahsia dalam rahsia yang amat luas untuk dikaji.

Dalam perbincangan ini, saya mulakan secara luaran. Perbandingan solat dengan hal-hal lain dalam hidup seorang muslim adalah amat tidak wajar. Ini adalah kerana nilainya solat itu adalah sebagai tiang kepada Agama. Istilah asalnya adalah 'Ad-Din' yang merujuk kepada seluruh struktur hidup manusia itu sendiri. Apabila disebut 'tiang' maka sudah tentu ianya perlu kepada kekukuhan dalam sesebuah binaan. Ini adalah kerana ianya adalah asas kepada yang lain.

Nilai solat yang amat tinggi itu juga dapat kita lihat dari sudut perlaksanaannya. Seseorang itu mampu mengurus pelbagai kerja, sedang gagal dalam menguruskan solatnya. Antara solat dengan kerja, makan, tidur dan lain-lain aktiviti lain, tidak ramai yang memilih solat. Ini menjadikan pemilikan hal-hal lain lebih murah berbanding solat yang amat susah dimiliki.

Lantas, solat hanya dimiliki oleh mereka yang sangat terpilih...

Bersambung...

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com