RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 23 Mei 2011

SIRI 1: TIPS KHUSYUK SOLAT


Di Malaysia, umum mengetahui bahawa solat fardhu itu adalah merupakan satu kewajipan untuk ditunaikan. Malah, bukan setakat itu, melalui medium dakwah yang pelbagai dan usaha yang berterusan, menjadikan majlis sembahayang hajat, solat dhuha dan sebagainya menjadi penyeri rutin keagamaan di Malaysia.

Semua ini terhasil dari sistem pendidikan yang tersusun dan komitmen umat Islam di Malaysia dalam menterjemahkan Islam di kalangan masyarakat. Oleh yang demikian, hal solat jemaah misalnya, seluruh mukim mempunyai masjid dan di setiap kampung mempunyai surau, malah di setiap hentian di lebuhraya mempunyai kemudahan untuk seseorang muslim menunaikan solat.

Siri khusyuk dalam solat ini akan ditulis berdasarkan pengalaman dan pemerhatian serta perkongsian bersama dalam meniti kesempurnaan solat itu sendiri.

Amat sukar untuk melaksanakan tugas ini, keadaannya turun dan naik, ada kala mendapat ketenangan, ada kala sebaliknya. Ada masanya berada di awal waktu, ada kalanya sudah hampir luput.

Melalui perkongsian ini, adalah diharapkan agar ianya memberi kesan kepada diri sendiri dalam mendapat kesempurnaan solat sambil berkongsi dengan khalayak kalamdamai.blogspot.com


Permulaan siri ini, ingin saya jelaskan bahawa penulisan ini akan tertumpu kepada penggunaan akal fikiran dengan berdasarkan kaedah-kaedah dan hukum asal yang telah terkandung di dalam hukum-hukum solat itu sendiri. Perbincangannya tidak akan terkeluar dari konteks akal. Cuma kupasan akan berlegar dalam konteks kontemporari dan keadaan sekeliling yang sudah banyak berubah dengan corak moden dan ilmu moden kini.

Misalnya, kita sememangnya telah meyakini bahawa kita diutus untuk menjadi khalifah. Dalam diri seorang khalifah sudah tentu ada sifat seorang pengurus sehingga kini ilmu pengurusan menjadi amat luas perbincanganngan. Begitu juga, Al-Quran menggalak umatnya untuk berfikir, maka kini ilmu berfikir itu menjadi sudah sangat luas dan memberi impak kepada corak hidup kita kini.

Dalam hal solat ini, kita diistimewakan Allah dari makhluk yang lain adalah kerana kita memiliki akal. Melalui akal juga kita dapati bahawa syarat sah untuk seseorang itu menunaikan solat adalah dia mestilah dalam keadaan berakal.

Oleh yang demikian, kekuatan ini amat perlu untuk kita memberi impak yang baik terhadap kekhusyukan kepada solat yang kita tunaikan.

Akal makannya ilmu, untuk menunaikan solat sudah tentu bermula dengan pengetahuan terhadap solat itu sendiri secara keseluruhannya.

Tidak mungkin kita boleh membuat rumah dengan baik jika kita tidak mempunyai pengetahuan tentang rumah dan pembinaannya. Begitu juga halnya dengan pengetahuan untuk memasak gulai lemak cili api. Gulai tersebut tidak akan berjaya dimasak dengan sedap tanpa bermula dengan pengetahuan tentang masakan berkenaan.

Permulaan siri ini, saya tegaskan agar kita kena mulakan dengan ilmu tentang solat secara keseluruhan adalah perlu agar kita tahu akan solat itu dalam gambar minda kita.

Siri akan bersambung...

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com