RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 26 Jun 2009

H1N1, Denggi, Malaria, AIDS dan Lain-lain

Pelbagai penyakit yang Allah s.w.t jadikan untuk manusia juga menjadikan kita berfikir dan tunduk kepada-Nya Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana...

Ketakutan kepada penyaki ini menjadikan sepatutnya kita kembali kepadanya. Setiap kita selalu ditegur oleh Allah s.w.t dengan pelbagai bentuk kalau kita sedar. Perubahan demi perubahan, dari muda kepada tua, dari kanak-kanak kepada dewasa, semua itu mesej dari Allah s.w.t.

Allah s.w.t menjadikan penyakit, Allah s.w.t jua yang menyembuhkan. Logiknya kalau penyakit itu boleh berjangkit dengan melalui air, udara, hubungan jenis dan sebagainya, nescaya kita semua telah mendapat penyakit yang disebutkan. Ini adalah kerana kita menggunakan udara yang sama dan air yang berkait antara satu dengan yang lain. Kenapa sakit itu tidak berjangkit kepada semua? mungkin sebab metabolisma badan yang berbeza dan selanjutnya yang mungkin dapat dikaji dan mungkin tidak.

Selain itu, kalau kita amati tidak semua orang sakit kepala sembuh dengan ubat 'panadol'/paracetamol kerana mungkin sakit kepalanya disebabkan oleh perkara lain dan dengan ubat yang lain...malah sampai mati tidak kita temui ubatnya.

Oleh yang demikian, logiknya sudah tentu ada satu kuasa Yang Maha Agong yang boleh mengizin atau tidak mengizinkan semua ini berlaku. Sudah tentu dalam akidah kita Dia adalah Allah s.w.t.

Menarik dalam zaman yang serba mencabar ini, seharusnya kita telah bersama-sama mengingat dan bersatu mengamalkan ajaran Islam yang telah dibawa Muhammad s.a.w.

Rukun Islam ada lima;
1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah.
2. Sembahyang Lima Waktu Sehari Semalam.
3. Puasa Di Bulan Ramadhan.
4. Zakat Fitrah dan Harta.
5. Haji Bagi Yang Berkemampuan.

Secara ringkas Rukun yang telah disebutkan biasa sahaja kerana kita telah biasa dengannya.

Berkenaan penyakit jangan kita lupa...untuk sembahayang kita mesti SUCI lahir dan batin. Maka, Bab Penyucian (AT-THAHARAH) menjadi bab pertama dalam Ilmu Fekah iaitu bersuci.

Di Sini jelas, Islam bukan hanya ceramah...ianya termasuk semua kehidupan...GOTONG-ROYONG membersihkan kawasan juga adalah ISLAM.

Hikmahnya...TIADA AEDES TIADA DENGGI...(",)

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com