RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 8 Jun 2011

SIRI 12: TIPS KHUSYUK SOLAT


...SAMBUNGAN...

Rajah di sebelah menggambarkan tentang langkah-langkah untuk mendapatkan khusyuk. Bermula dengan tapaknya 'sedar', kemudian 'fokus', selanjunya 'khusyuk'. Hal ini sebenarnya boleh berlaku dalam apa jua ibadat yang kita lakukan untuk mendapatkan 'ikhlas'.

Dalam perbincangan kita, kita membincangkan hal solat. Apabila kita ingin mendirikan solat, kita memerlukan suatu keadaan yang sedar akan kita ingin melakukan solat. Segala hal berkaitan perkara lain perlulah kita tinggalkan, melainkan hal yang ingin kita ajukan kepada Pemilik kita, yakni Allah s.w.t.

Barang sudah tentu, hal-hal itu adalah hal yang harus untuk dikemukakan. Misalnya, kita berhajat untuk mengemukakan sesuatu kepada Allah tentang hajat kita, maka solat itu kita niatkan sebagai Solat Hajat. Sebagaimana juga halnya, yang kita mohon itu adalah untuk mendapat sesuatu keputusan yang kita terpaksa memilih mana satu keputusan yang terbaik di sisi Allah s.w.t, sudah tentu kita membawanya dalam Solat Istikharah. Dan hal ini, banyak dibincangkan dalam Himpunan Solat-Solat Sunat.

Dalam hal yang melibatkan Solat-Solat Fardhu, sudah tentu ianya dalam bentuk menunaikan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah itu sendiri. Namun, dalam hal ini perlulah kita sedar, bukanlah Allah itu berkurang akan perbendaharaan Sifat-Nya Yang Maha Sempurna andai hamba-Nya meninggalkan solat, seolah Allah meminta, yang dengan tidak tertunainya solat itu, Allah menjadi lemah, sebagaimana andaian permintaan sesuatu makhluk kepada makhluk yang lain.

Dalam Solat Fardhu itu, jangan kita lupa bahawa kebaikan yang dilakukan itu terkandung sekelian doa untuk hamba Allah jua. Lafaz-lafaz dan gerak lakunya, semuanya menguntungkan kehidupan hamba-Nya.

Kandungan dalam Solat Fardhu (perkara yang melibatkan rukun sahaja) terhimpun dalamnya hanyalah pujian dan doa atau permohonan hamba-Nya sahaja. Sebagai contoh, Takbiratul Ihram adalah ucap syukur dan membesarkan Allah. Ini membawa pujian kepada Maha Pencipta. Lafaz Al-Fatihah pula terkandung puji dan doa. Begitulah selanjutnya yang akan dibincangkan pada masa akan datang.

...bersambung...

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com