RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 13 November 2009

AIDIL ADHA DAN PENGORBANAN

Kesempurnaan Islam dalam perbuatan dan tanda perhambaan terhadap Yang Maha Esa bukan sekadar melakukan pergerakan yang dipamerkan sebagai berdiri tegap, tunduk rukuk serta tunduk sujud dalam solat, menahan lapar dan dahaga dalam puasa malah menyembelih binatang agar pemergian atau lucut nyawa dalam keadaan yang paling tidak menyiksakan juga dikategorikan sebagai ibadat atau salah satu cara untuk merepatkan diri kepada Maha Pencipta.

Jangan kita lupa, kita selalu menyebut 'khusyuk' dalam solat. Begitu juga sewajarnya kita hayati dalam peribadatan menyembelih binatang korban dalam merayakan hari raya yang dikenali sebagai hari raya korban yang akan kita sambut pada 27 November 2009 nanti...insyaAllah (tertakluk kepada rukyah dan hisab).

Kekhusyukan dalam solat tidak sama kekhusyukan puasa, begitu juga khusyuk dalam ibadat korban ini. Perbuatan menyembelih korban demensi paparan ibadatnya. Apa yang menjadi nilai kepada ibadat berkenaan adalah semangat pengorbanan.

Pemupukan semangat pengorbanan dipaparkan dalam sebuah perayaan. Perngorbanan wang dan harta, tenaga dan usaha fizikal, kekuatan mental juga begitu. Begitulah sempena jua dengan wuquf di Arafah sebagai persamaan keadaan bagi kemuncak melaksanakan ibadah haji di Mekah sebagai destinasi rukun Islam terakhir iaitu menunaikan haji bagi berkemampuan.

Pengetahuan berkenaan kaedah perlaksanaan ibadah korban sangat penting begitu juga pentingnya apa yang Allah s.w.t inginkan secara tersirat dalam kisah penyembelihan Ismail a.s oleh bapanya Ibrahim a.s. sebagai lambang pengorbanan hamba terhadap Penciptanya. Sanggup melaksanakan satu ibadah melebihi rasa kasih dan sayang terhadap anaknya demi memenuhi perintah Pemilik sekelian alam.

Hakikatnya, Allah s.w.t lebih mengetahui dan lebih menyayangi hambanya yang beriman dan beramal soleh dan berhati ikhlas, tulus dan mulus terhadap-Nya. Hanya sekadar menguji, diganti anak itu dengan seeokor binatang kibasy untuk dijadikan satu ikutan malah disyariatkan pada tahun ke-2 hijrah iaitu hari raya korban sehingga kiamat.

Oleh yang demikian, bersamalah kita menghayati ibadah perayaan, nilai pengorbanan, sifat adil dan saksama, tamak haloba, dengki dan khianat segalanya Allah s.w.t sediakan dalam ibadat bergelar QURBAN melalui perayaan AIDIL ADHA.

Salam Pengorbanan.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com