RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Selasa, 21 Julai 2009

PERCAYA

'Percaya', kalau boleh saya katakan ianya merupakan inti, teras, asas, akar atau apa-apa sahaja perkataan yang seerti dengannya.

Semua yang kita lakukan adalah berasaskan kepada kepercayaan. Kita percaya duit boleh memberikan kebahagiaan...ada di antara kita sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkannya.

Jika kita percaya bahawa kuasa itu boleh memberikan kebahagiaan...maka ada dikalangan kita sanggup melakukan apa sahaja...asal dapat memiliki apa yang dikehendaki.

Namun, dalam kehidupan kita ini...dalam pengamatan saya untuk meletakkan kemuliaan diri, agama, bangsa, negara dan ummat kita mesti ada 'percaya'.

'Kepercayaan' kepada diri sendiri. 'Percaya kepada Allah', 'Percaya Kepada Malaikat', 'Percaya Kepada Kitab', 'Percaya kepada Rasul', ''Percaya kepada Hari Kiamat' dan 'Percaya Kepada Qada' dan Qadar'.

Muhammad s.a.w telah ditampilkan kepada masyarakat jahiliyyah dengan 'AL-AMIIN' (yang bermakna yang dipercayai atau yang jujur atau yang amanah) semasa kecil Baginda...menjadikan baginda berada dilandasan yang betul ketika hayat Baginda untuk menjalankan amanah yang besar ketika baginda berusia 40 tahun.

Oleh yang demikian, jika diperhati kepada masyarakat perniagaan barat, mereka mendahulukan 'kepercayaan' pengguna dalam memasarkan produk mereka. Misalnya, ubat gigi...mereka telah memulakan dengan pendidikan dan keyakinan serta kepercayaan pengguna bahawa cara memberus...cara penggunaan dan lain-lain menyerap kepada pemikiran seterusnya membina keyakinan dan kepercayaan...

Begitu juga produk minuman misalnya...kita yakin dan percaya kepada jika kita minum satu minuman itu kita akan jadi kuat dan sihat...maka produk itu akan diterima.

Bukan nak cite tentang produk...tapi nak mencontohkan sahaja....:-)

Begitulah juga kita dengan diri kita sendiri...jika kita boleh meyakinkan kepada orang bukan Islam yang jika berada didalam Islam kita akan menjadi bersih, rajin, komitmen dalam kerja kemudian hasilnya boleh menjadi bahagia dalam hidup...maka mereka akan yakin kepada Islam itu sendiri...

Allah s.w.t perlu dipercaya tanpa prasangka...perlu ditaat tanpa prejudis...kemudian...tunggulah kasih sayangnya...;-)

Salam sayang...jumpa lagi...;-)

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com