RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 25 Mei 2009

TAKDIR DAN IKHTIAR

Terima Kasih sekali lagi buat Ustaz Sufi,

Persoalan yang telah ditimbulkan oleh Ustaz Sufi sangat berkait rapat dengan persoalan TAKDIR DAN IKHTIAR...

Berdasar maklumat lazim kita dengar bahawa Al-Quran itu mempunyai 6,666 ayat dan keseluruhanya telah melalui proses tafsiran dan huraian oleh para cendikiawan tafsir dalam pelbagai bidang, samada Usul, Fekah, Tasauf, Tauhid, Sains, Matematik, Fizik, Geografi, Psikologi dan pelbagai lagi...

Persepsi kepada kecelakaan, kelemahan dan keburukan selalunya cenderung kita katakan sebagai limpahan BALA' daripada Allah s.w.t kepada umat manusia. Walaupun pada sesetengah keadaan saya bersetuju bahawa terdapat Ayat-Ayat suci Al-Quran mengatakan tentang apa yang berlaku di dalam dunia ini adalah disebabkan tangan-tangan kemungkaran manusia itu sendiri. Namun harus kita teliti juga bahawa Allah s.w.t juga menegaskan segala apa yang berlaku adalah kehendak-Nya serta izin-Nya jua.

Oleh yang demikian, dalam pelbagai keadaan ini harus kita lihat dengan mata hati serta mata fikir yang tajam. Apakah kita masuk dalam keyakinan Ahli Sunnah Wal Jamaah atau kita turut sama berpendapat dan bertindak sebagaimana golongan Qadariah atau Jabariah? Yangmana satu golongan ini percaya perlu berserah pada takdir seluruhnya manakala satu lagi berkepercayaan bahawa semuanya terletak di tangan manusia setelah kurniaan akal.

Berdasar persepsi dan tindakan Ahli Sunnah Wal Jamaah;

Perbuatan manusia terbahagi kepada 2;

1. IJBARI: perkara-perkara yang tiada termampu untuk manusia berikhtiar pada perbuatannya. Seperti bernafas, denyutan nadi, tindakan rifleksi dan lain-lain.

2. IKHTIARI: pula adalah perkara perbuatan yang mampu dalam lingkungan akalnya untuk memilih. Misalnya, memilih ingin makan atau tidak, ingin mencuri atau tidak dan lain-lain.

Jika kita berfikir semuanya yang berlaku ini adalah BALA' dan itu bermaksud Allah s.w.t melakukan dan mengizinkan perkara itu berlaku atas kemurkaan-Nya. Lalu persepsi ini mengakibatkan kita hanya memberi tohmahan bahawa mereka yang ditimpa musibah itu semuanya jahat dan hasilnya kita tidak memberi pertolongan dan nasihat.

Manakala sekiranya kita berpersepsi dengan mereka ini diduga dengan keampunan Allah s.w.t hasilnya adalah positif dengan meletakkan pertolongan serta bantuan kerana kita sering berbaik sangka.

Hukuman persepsi kita akan mengakibatkan samada kasih sayang kekal dalam mesyarakat atau akan berganti dengan cemuhan, penghinaan, dendam dan sebagainya...



Maknanya: Doa ucapan mereka di dalam Syurga itu ialah Maha Suci Engkau dari segala kekurangan wahai Tuhan! Dan ucapan penghormatan mereka padanya ialah: Selamat sejahtera! Dan akhir doa mereka ialah segala puji dipersembahkan kepada Allah yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam! (Surah Yunus, Ayat 10)

Wallahu A'alam...

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com