RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 30 Mac 2009

SURAT BERANTAI

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ججاك ديسا

Pertamanya, maaf kepada Jejakadesa kerana saya terlewat memberi respon ini. Berkenaan 'Surat Berantai' yang saudara timbulkan, berdasar pengetahuan saya 'surat berantai' ini adalah satu tulisan teks yang mengandungi pesanan-pesanan tertentu, melibatkan nama-nama individu tertentu dengan suruhan-suruhan tertentu dan kemudiannya dikehendaki menyalin atau dipanjangkan kepada orang lain dengan jumlah-jumlah bilangan pengedaran tertentu. Jika dilaksanakan, maka sesorang itu mendapat manfaat (kebaikan, kekayaan atau kebahagiaan). Manakala yang tidak berbuat demikian akan mendapat mudharat (keburukan atau kejahatan).

Pandangan saya berkenaan 'surat berantai' ini adalah sebagaimana yang akan saya jelaskan.

Satu perkara yang perlu kita jelas adalah setiap perkara yang kita lakukan dalam hidup ini adalah bertitiktolak kepada apa yang kita percaya. Jika kita rujuk kepada pegangan kita sebagai muslim ianya berkait dengan iman. Dari iman membentuk ideologi. Kemudian terhasilnya perbuatan hasil dari kepercayaan itu.

Perubahan kehidupan dan perubahan pegangan menjadikan kita terkadang tersasar daripada pegangan yang telah kita janjikan semasa di alam roh lagi iaitu kita mengiktiraf Allah itu sebagai Tuhan kita. Begitulah juga perjalanan sejarah manusia di dunia ini sejak Adam a.s sehingga ke saat ini seringkali manusia terlupa akan Penciptanya.

Allah tidak akan menyiksa sesuatu kaum sehinggalah dibangkitkan seorang rasul untuk membetulkan kepercayaan mereka, yangmana hasil kepercayaan mereka itu akan menyebabkan tindakan dan perbuatan mereka mengikut acuan kepercayaan itu.

Muhammad s.a.w adalah Rasul Terakhir. Pewaris Baginda adalah para ulamak, umarak dan semua yang mengikut jejak baginda dalam melaksanakan tugas sebagaimana yang dilakukan Baginda dalam sepanjang hayatnya dengan bersifat SIDIQ (BENAR), AMANAH (AMANAH), TABLIGH (MENYAMPAIKAN), FATHANAH (BIJAKSANA).

Oleh yang demikian, dalam menyatakan permasalahan 'surat berantai' ini, kita mestilah terus menghayati keimanan kita kepada Allah Yang Maha Kuasa, Yang Mempunyai sifat-sifat kesempurnaan yang telah kita hayati.

Dalam kepercayaan dan keyakinan kita seharusnya kita amati yang kita meyakini Allah adalah Maha Kuasa dan Maha Mengetahui.

Dengan keyakinan itu maka akan tertolaklah fahaman HUMANISME, yangmana fahaman ini bermaksud, dengan erti kata yang mudah PENDEWAAN terhadap manusia. Sesetengah surat berantai ada menyebut tentang beberapa nama yangmana telah berpesan tentang perkara tertentu untuk dilakukan atau ditinggalkan. Jika tidak dilaksanakan maka akan berlaku bencana.

Merujuk keyakinan kita kepada UTUSAN (RASUL) PENCIPTA (ALLAH) seolah boleh kita kaitkan dengan perkara ini tetapi adalah berbeza kerana AL-QURAN DAN AL-HADIS adalah benar dan sahih dalam penilitian yang mutawatir (dari kelompok yang besar kepada kelompok yang besar dan semua individunya adalah benar dan sangat boleh diyakini kredibeliti penyampainnya) berbeda surat berantai.

Sehubungan itu, dalam sejarah hidup manusia juga hasil ketaasuban manusia kepada manusia juga tercetus agama terpesong dari akidah yang benar iaitu mengangkat Rasul menjadi anak tuhan iaitu Rasulullah atau utusan Allah ISA a.s.

Hanya Allah Yang Maha Berkuasa memberi mudharat dan manfaat. Laksanakan suruhan-Nya dan tinggalkan larangan-Nya bukan makhluk-Nya.

Bersamalah kita hampir kepada-Nya. Moga kita beroleh keredhaan-NYA....Amiin.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com