RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 24 Januari 2014

USAHA DAN PETUNJUK ALLAH


Masih dalam suasana asas kehidupan. Sebagai makhluk Allah yang istimewa, manusia dijadikan sebaik-baik kejadian. Pun begitu, jika manusia tiada sifat kemanusiaan, maka dia akan menjadi seburuk-buruk kejadian dan amat jahat daripada makhluk yang lain.

Antara intisari makna di dalam surah Al-Baqarah, ayat 30 hingga 34, pada kisah penciptaan Adam a.s itu banyak pengajaran yang boleh kita dapati di situ.

Manusia itu mulia dengan DUA sifat utama. Pertama, ILMU. Kedua, IKHLAS.

ILMU

Tiada suatu bangsa yang bertamadun menolak akan kepentingan ilmu. Malah, sesebuah tamadun dalam dunia ini tidak dapat dipisahkan dengan ilmu.

IKHLAS

Sifat Ikhlas merupakan puncak kepada nilai-nilai mulia dan murni dalam kehidupan manusia. Tanpa jujur, amanah, integriti, sabar, syukur, ikhlas tidak akan bertamu dalam diri manusia. Ikhlas menjadikan manusia itu bermanfaat dan budi mulianya sebagai manusia akan terpancar.

Berusahalah, moga Allah memberikan Petunjuk.

Amin.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com