RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 24 Februari 2012

KUASA PENYAMPAIAN DALAM KEHIDUPAN


سورة الرعد 40


KUASA PENYAMPAIAN DALAM KEHIDUPAN

Menyebarkan kebaikan dalam kehidupan merupakan tugas penting kepada setiap mereka yang mengetahui akan kebaikan. Memiliki kebaikan bukanlah sekadar diamalkan dengan ikhlasan, namun lebih dari itu. Setiap kebaikan itu mestilah disampaikan.

‘Tabligh’ التبليغ atau menyampaikan adalah antara sifat wajib bagi Rasulullah s.a.w. Tulisan ini bukanlah untuk membahaskan tentang sifat ini secara khusus, namun tulisan adalah bermatlamat untuk kita sama-sama melihat keanehan atau misteri kuasa di sebalik penyampaian.

Dalam mafhum firman Allah melalui Al-Quran, penyampaian akan kebaikan adalah menjadi satu tanggungjawab kepada manusia, yang pada asalnya ditujukan kepada tugas Rasulullah s.a.w, namun secara umum untuk kebaikan manusia sejagat.

Sampaikanlah, walau sepotong ayat. Pengertian terkandung dalam rangkap mafhum hadis itu sangat besar pengertiannya kepada halatuju mata fikir bagi yang menerima penyampaian itu.

Sesuatu yang disampaikan, harus tepat dan kena kepada sasaran. Ini berlaku samada dalam bentuk mesej bunyi (audio) atau gambar (visual) atau gerak isyarat dan sebagainya.

Mesej kebaikan itu menjadi satu cadangan kepada si penerima. Ini menjadi ransangan kepada si penerima apabila sesuatu mesej itu sampai.

Sesuatu yang menarik, perkataan ‘seru’ menjadi satu elemen yang penting dalam mengajak orang lain menerima cadangan dan galakan itu. Oleh yang demikian, proses ransangan atau galakan mula berlaku.

Pernyataan cadangan yang disampaikan menjadi peta dan gambaran kepada si penerima. Lantas, dinilai dan dilaksanakan secara pemindahan maklumat dan perbuatan yang berpanjangan.

Oleh itu, teruskanlah menyampaikan kebaikan kepada yang lain, kerana ia memberi impak kepada selerakkan kebaikan kepada sejagat alam.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com