RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 3 Oktober 2011

JUJUR


Jujur bukan bererti lurus bendul. Jujur penuh syarat dengan ilmu dan keihlasan. Lurus bendul melambangkan kebodohan dan kejahilan. Sifat Wajib bagi Rasul s.a.w itu ada 4, iaitu 1. Sidiq - Benar, 2. Amanah - Jujur dan Berintegriti, Amanah. 3. Tabligh - Menyampaikan, baik dalam berkomunikasi. 4. Fathanah - Bijaksana dan tidak sesekali menipu.

Dalam hal ini, perlu difahami benar akan setiap makna perkataan itu, agar kita tidak tersilap memahaminya dengan ilmu yang benar.

Banyak perkataan yang baik sudah difahamkan secara yang tidak baik di dalam penggunaan sehari-hari sehingga mencamarkan kehendak perkataan itu. Jujur, difahami dengan lurus bendul. Sabar, difahami dengan kemalasan dan dayus. Syukur, difahami dengan kemalasan. Tipu, difahami dengan kebijaksanaan. Tegas, difahami dengan kemarahan.

Adalah amat malang, jika setiap perkataan itu dimaknakan dalam erti yang salah. Ini akan menjadikan perbuatan hasil dari kefahaman yang salah itu.

Sekian, salam semua.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com