RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 15 November 2010

SEKELUMIT ILMU PENGURUSAN MELAYU

Sumber merujuk kepada punca asal yang membina pengurusan MELAYU. MELAYU dan ISLAM tidak dapat dipisahkan, sehingga MELAYU bernegara moden pada hari ini meletakkan ISLAM sebagai AGAMA ISLAM sebagai AGAMA NEGARANYA. Namun atas prisip ISLAM tidak memaksa berakidah yang lain seperti mereka melainkan tanggungjawab dakwah tetap diteruskan, MEREKA hidup dengan aman dengan masyarakat lain dengan asas pegangan itu.

SUMBER PENGURUSAN MELAYU adalah pada ADAT MEREKA. Namun, melaui ADAT itu perlu disungkai bahawa, SUMBER terasnya adalah KITABULLAH. Melalui bidalan MELAYU yang berbunyi, ADAT BERSENDI SYARIAT, SYARIAT BERSENDI SYARAK, SYARAK BERSENDI KITABULLAH.

Dari situlah, bermulanya sebuah PENGURUSAN MELAYU yang luhur berbudi dan beradab sopan. Sehinggakan mereka berbidalan, 'Biar mati anak, jangan mati adat'.

KITABULLAH menjadikan MELAYU celik mata fikir dan celik mata hatinya. MELAYU akan sentiasa merungkai apa yang TERSURAT dan apa pula yang TERSIRAT atas setiap sesuatu.

MENGAJI AL-QURAN atau KITABULLAH adalah asas kepada kehidupan mereka. Sejak dari kecil lagi MELAYU akan memastikan anak-anak mereka mendampingi AL-QURAN. Selain itu, mereka berdikir MARHABAN atau BERZANJI untuk merapatkan diri kepada UTUSAN ALLAH atau RASULULLAH MUHAMMAD .S.AW dalam penuh berseni.

MELAYU hatinya halus, fikirnya bijak, mencerap alam dengan penuh teliti dan pengahayatan, sehinggakan mereka membina bidalan dari hal alam semesta membentuk pekerti budi mulia dan tercerna dalam PENGURUSAN MELAYU itu sendiri.

Antara bidalan PENGURUSAN KONFLIK MELAYU misalnya, 'Biduk berlalu, kiambang bertaut'.

Biduk adalah sampan kecil yang digunakan sebagai kenderaan meredah perjalanan air tasik atau sungai yang tenang oleh MELAYU suatu ketika dahulu.

Kiambang pula adalah sejenis hidupan yang tumbuh tampak di permukaan air yang akarnya menjalar ke dasar air mencengkam ke tanah. MELAYU sangat teliti dalam mencerap pemerhatiannya rerhadap ALAM CIPTAAN ALLAH yang terbentang luas, lebih-lebih lagi kepada apa yang dilaluli oleh MELAYU dalam kehidupannya.

Melalui pemerhatian dan penghayatannya pada alam itu, maka mereka membina bidalan yang bersesuaian dengan runtin dan permasalahan harian mereka. Keadaannya KAMBANG itu apabila berlalunya mereka dalam kelompok hidupan tumbuhan itu dengan menaiki biduk, mengenepi ianya, setelah berlalu, KIAMBANG bertaut kembali.

Hasilnya keadaan sama dengan PERMASALAHAN dalam kehidupan mereka, apabila ianya seolah sama dengan prihal hidup mereka, bidalan ini lahir dalam menjadi cerapan mereka juga dari KITABULLAH.

KITABULLAH menyatakan;

Surah Al-Hujurat, Ayat 9;

Maknanya: "Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil."

Surah Al-Hujurat, Ayat 10;

Maknaya: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."

Bidalan yang sangat berkaitrapat lagi dalam hal ini, MENARIK RAMBUT DALAM TEPUNG, TEPUNG TIDAK BERSELERAK, RAMBUT TIDAK PUTUS...

Oleh yang demikian, ADAT BERSENDI SYARIAT, SYARIAT BERSENDI SYARAK, SYARAK BERSENDI KITABULLAH perlu dihayati jika kita ingin berbicara akan SUMBER PENGURUSAN MELAYU.

....bersambung...

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com