RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 9 Disember 2009

HIJRAH, TRANFORMASI DAN PERUBAHAN



Maknanya: Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(Surah An-Nisa' : 100)

18 Disember 2009 pada tahun ini bersamaan 1 Muaharam 1431h. Kebiasaan setiap tahun kita akan meraikan hari ini sebagai Maal Hijrah.

Perkaitan 1 Muharam sudah tentu kita ketahui iaitu dengan mengambil peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. dari Kota Mekah ke Kota Madinah.

Dalam menilai semula hijrah ini, ianya terlalu luas. Segalanya meliputi;

1. Hijrah secara fizikal. Merujuk hijrah Rasul iaitu dari Mekah ke Madinah. Pelbagai peristiwa berlaku. Ianya termasuk pengajaran dari segi politik, ekonomi dan juga sosial.

2. Hijrah secara mental. Apa sahaja yang dilakukan oleh Baginda s.a.w terkandung perkara tersurat dan tersirat. Dengan merujuk pesanan Baginda s.a.w dan juga Ayat-Ayat Al-Quran banyak menyentuh prihal perubahan atau transformasi pemikiran. Antara lain;

a. Hijrah dari Kejahilan atau Kebodohan kepada Berilmu dan Bermaklumat.

b. Hijrah dari Kurang Berkemahiran kepada mahir dan pakar.

Begitulah seterusnya...

Satu lagi yang mungkin boleh kita sentuh...perubahan itu boleh dibahagikan kepada perubahan pasti dan perubahan pilihan.

1. Perubahan Pasti; antaranya; muda kepada tua, hidup kepada mati, kuat kepada lemah dan lemah kepada kuat mengikut faktor usia dan seterusnya...

2. Perubahan pilihan; antaranya; jahat kepada baik, baik kepada jahat....dan seterusnya....

Salam hijrah buat semua...

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com