RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 8 Oktober 2008

Persamaan dan Perbezaan...

Terima Kasih Sahabat Kelompen kerana anda telah memberi saya idea untuk menulis tajuk ini. InsyaAllah pada 13 Oktober 2008 kita akan membicarakan tajuk PERSAMAAN DAN PERBEZAAN.

Persamaan: serupa atau tiada perbezaan

Perbezaan: kelainan atau ketidaksamaan

Begitu kaya Maha Pencipta. Setiap penciptaan itu ada tanda KeAgungan-Nya. Merentas penciptaan kita sebagai makhluk manusia. Terdapat banyak persamaan antara kita, namun tidak kurang juga wujud perbezaan.

Bertitik-tolak rasa lapar, dahaga dan keperitan wajib kita lalui pada Ramadan lalu menjadikan sanubari insan kita merasakan kita seolah sama menderita. Lantas Syawal ini kita rasakan kegembiraannya bersama.

Dicipta-Nya kita dengan persamaan dan dianugerah-Nya kita dengan Syariat yang sama. Maka terciptalah satu adat perasaan yang sama. Seluruh pelusuk dunia merasai suasana yang sama. Kalau azan berkumandang pada setiap detik di atas muka bumi ini, maka begitulah kemeriahan Syawal yang telah kita sambut pada bersamaan 1 Oktober 2008 yang lalu.

Perbezaan terjadi pada saat kita memuncak mengejar cita-cita struktur organisasi yang pada asasnya menjadi sendi fardhu kifayah. Kemudian tercipta semula persamaan saat dibalut kafan putih dengan berakhir kepada-Nya.

Andai lafaz LAILAHAILLALLAH لاإله إلا الله meniti di bibir maka bersamalah ke destinasi Syurga. Andai berlaku sebaliknya berbeza kekallah mereka dengan azab sengsara di neraka.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com