RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 24 April 2009

ULAMAK

23 Apr 09, 09:18
Ustz-Sufi: Ustaz...ana nak tanya apa maksud ULAMA menurut al-Quran dan Hadis.Adakah semua yang dapat ijazah dari Al-Azhar atau dimana sahaja pusat pengajian Islam boleh ditakrifkan sebagai ULAMA..


ULAMAK dalam erti bahasanya adalah orang yang berilmu. Dalam konteks penggunaan Bahasa Arab ianya merujuk kepada semua orang yang berilmu. Perkataan "ULAMAK" telah dipinjamkan ke dalam Bahasa Melayu dan konteks penggunaan perkataan ini telah memberi pengertian kepada orang-orang atau individu-individu yang berpengetahuan tentang Agama Islam.

Hasilnya wujud satu persatuan yang menggabungkan individu-individu yang berpengetahuan Agama Islam ini tadi Sebagai Persatuan Ulamak, misalnya.

Sama ada kita mahu mengekalkan pemahaman kita secara konvensional atau sebaliknya...ianya telah mengalami sedikit perubahan. Kini, ledakan penguasaan ilmu serta kepelbagaian fakulti-fakulti ilmu itu sendiri telah memberikan satu demensi baru kepada pengertian perkata ULAMAK itu sendiri.

Berdasarkan Al-Quran, dalam Surah Faathir, ayat 28 ada tersebut perkataan Ulamak, sebagaimana di bawah (Berserta teks tafsiran Ibnu Kathir);

(Untuk paparan lebih jelas, sila klik pada ayat)

Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu (ULAMAK). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. (Surah Fathir : 28)

Jika kita membaca Surah berkenaan, betapa penjelasan berkenaan fenomena alam, kejadian manusia, binatang, tumbuhan dan sebagainya adalah alam jagat yang perlu diterokai.

Mereka yang takut akan ALLAH s.w.t hasil dari keberhasilan ILMUnya adalah ULAMAK, jika merujuk pemahaman secara zahirnya nas Al-Quran ini.

Ringkasan tafsiran Ibnu Kathir berkenaan adalah;

Ulamak adalah orang yang mengenali Allah s.w.t dan berpegang dengan kefarduan serta batasan-batasan yang telah ditentukan-NYA.

Berbicara berkenaan ILMU ianya sangat luas....

Cukup setakat ini...insyaAllah, kita sambung lagi...amiin....

1 ulasan:

Tok Bad berkata...

Ulama'...

Insan wara'
Jiwa besar,ilmu pun banyak
Kepada dunia,kurang berkehendak
Di jalan Allah, semata berpijak
Beramal soleh, cakap tak banyak

Adil dan benar dalam bertindak
Budinya mulia, tuahnya nampak
Agama sejahtera,ummah pun marak

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com