RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 15 April 2009

KEANGKUHAN

Waalaikum Salam w.b.t Ust Sufi,

Terima kasih Ust atas keprihatinan Ust tentang keangkuhan. Keangkuhan atau sifat bangga diri bukan hanya pada kelebihan ilmu...

Pada hemat saya ianya bermula di mana apabila kita pada awalnya terpesona dengan nikmat Allah s.w.t yang ada pada diri kita. Kalau boleh saya katakan, apabila 'keterpesonaan' itu berlarutan dengan khayalan dan kelalaian atau ghaflah غفلة dalam istilah sufinya maka kita akan terjerumus dalam keangkuhan.

Iblis atau nama asalnya 'Azazil' menjadi ketua para malaikat berasal kejadian dari api manakala pengikutnya malaikat dicipta dari cahaya menjadikan satu kelebihan buatnya.

Hasil kehebatan yang ada pada Azazil, lalu dia merasakan dia adalah lebih dari segalanya. Dalam masa yang sama dia tidak pernah ingkar betapa Allah s.w.t yang telah menciptakannya. Dia tetap bertuhankan Allah s.w.t sehingga sekarang. Satu perkara yang Iblis telah lupa, saat ketika ingkar kepada perintah Allah s.w.t untuk tunduk pada Adam a.s yang disangkanya berkejadian kurang daripadanya iaitu Adam itu dicipta dari sari tanah, dia telah mengingkarinya.

Kerana keangkuhan dia telah terlupa betapa Allah s.w.t lebih mengetahui daripada dirinya. Para malaikat menyedari hakikat itu, lalu taat dan patuh kepada perintah tunduk kepada Adam a.s.

Oleh kerana kelalaian mempertimbangkan persoalan perintah tunduk kepada Adam a.s itulah menyebabkan Iblis dimurkai.

Sehubungan itu, Iblis masih tetap memperakui betapa Allah s.w.t adalah Tuhan Semesta Alam, Yang Maha Berkuasa atas segala pentadbirannya. Iblis memohon kepada Allah s.w.t agar dia boleh menyesatkan anak cucu Adam a.s keseluruhannya kecuali mereka yang ikhlas. Ini adalah hasil kedengkiannya kepada Adam a.s yang telah dimuliakan Allah s.w.t daripada sekalian makhluk yang lain.

Semenjak itu, Iblis dan kuncu-kuncunya mendapat 'lesen besar' untuk menyesatkan semua anak dan cucu-cicit Adam a.s kecuali mereka yang ikhlas.

Perkataan 'SEMUA' melibatkan kita semua sebagai cucu-cicit Adam a.s. Siapapun kita, kita tertakluk dalam buruan iblis ini...sejak dari itu penggalian erti 'IKHLAS' pun bermula...

KEANGKUAN mungkin berpunca dari ILMU.

KEANGKUHAN mungkin berpunca dari PARAS RUPA.

KEANGKUHAN mungkin berpunca dari KEKAYAAN HARTA.

KEANGKUHAN mungkin berpunca dari CARA HIDUP.


Terima kasih Ust...kita sambung lagi nanti...Semoga Ustaz Bahagia dan Tenang selalu...amiin...

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com