RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 23 Jun 2008

RAHSIA KEJAYAAN MELALUI SABAR

RAHSIA KEJAYAAN MELALUI SABAR

Surah Muhammad : 7



Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.

Kebijaksanaan sering disebut sebagai suatu keadaan berakal budi, pandai dan berhati-hati juga cerdik. Begitu yang bercatat dalam Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka. Jika begitu amat bertepatan dengan kehendak hikmah atau kebijaksanaan yang terkandung dalam sifat yang diutarakan melalui tajuk yang lalu iaitu SABAR.

Dalam melaksanakan kesabaran kita mesti mempunyai ilmu. Melalui ilmu kita dapat menjangkau kesabaran lebih mendalam. Ilmu akan membuka ruang dan peluang untuk terus memantapkan diri kita untuk mencetus idea penyelesaian kepada masalah yang kita hadapi.

Pada 22 Jun 2008, Analisis Berita Dunia yang disiar melalui Televisyen RTM menarik perhatian saya. Isunya bagaimana harga minyak boleh naik sedang sumber asli itu lebih banyak di bumi milik muslim, sedang tanah bukan muslim lebih sedikit hasilnya. Jawapan terus yang mampu kita jawab dengan mudah dan tepat sudah tentu kerana tiada persefahaman serta perpaduan di antara Negara muslim.

Di sini saya ingin bawa kepada demensi lain yang telah dikemukakan melalui analisis itu. Sesuatu yang menarik perhatian saya adalah tentang kehebatan ilmu orang jepun mengatasi masalah yang seluruh dunia hadapi iaitu krisis harga minyak.

Oleh kerana mereka telah bangkit dengan penguasaan ilmu yang mendalam setelah mengalami kejatuhan yang dahsyat. Dari tanah bagai padang jarak padang terkukur mereka mampu bangkit dengan ilmu dan teknologi.



Menjauhi sifat beremosi, samada pemberontakan atau memusnahkan keadaan yang ada mereka keluar dengan alternative memasarkan kenderaan menggunakan tenaga berkuasa elektrik juga berkuasa air. Begitu sekali mereka berilmu dalam menempuh kemelut ini.

Bagaimana kita orang muslim? Kita masih belum terlewat. Kita boleh lebih daripada itu kerana kita sangat hampir dengan Allah s.w.t, cuma kita kurang menghayati serta lakukan dengan penuh kesungguhan.

Kita perlu hayati semula sabda Rasulullah s.w.t;

من أراد الدنيا فعليه بالعلم ومن أراد الأخرة فعليه بالعلم ومن أرادهما فعليه بالعلم

Maksudnya: Barangsiapa berkehendakkan dunia maka mesti dengan ilmu dan Barangsiapa berkehendakkan akhirat maka mesti dengan ilmu dan Barangsiapa berkehendakkan keduanya maka mesti dengan ilmu.

Oleh yang demikian, bukan sekadar berilmu dan bersabar dalam ertikata yang sebenar kita mesti memenuhi tuntutan kehendak yang dikehendaki Allah s.w.t dalam kehidupan secara holistic atau menyeluruh.

Kita sering menutut pelbagai daripada Allah s.w.t, namun apa yang telah kita tunai untuk-NYA. Sesungguhnya DIA MAHA KAYA. Apa yang diminta adalah untuk kita bukan untuk DIA.

Surah Al-Israa’: Ayat 7.



Maksudnya: Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan muka kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali yang pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancur-hancurnya.

Oleh itu, mari kita berhati-hati dan kita lakukan yang terbaik dalam memperbaiki diri jasad dan roh ke arah kesempurnaan. Walau jauh menyamai Rasulullah s.a.w, apa salah kita jejaki langkah BAGINDA.

1 ulasan:

relevan berkata...

Assalamualaikum Ustaz dan kak Roys..Adakala tahap kesabaran se seorang sampai memuncak..ini mungkin di sebab kan tipis nya keimanan..Boleh Ustaz terang kan tahap orang yang sering membuat kebaikan tapi ada ketika nya boleh hilang sabar dalam situasi tertentu..Terima kasih Ustaz..

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com