RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 13 Jun 2008

AMALKAN BERMUAFAKAT ELAKKAN BERDEBAT

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Dua perkataan "Bermuafakat" dan "Berdebat" pada hakikatnya adalah membuahkan hasil yang sama iaitu suatu rentetan proses mencari keputusan. Namun berbeza dari segi intepertasi atau pandangan masyarakat umum.

Bermuafakat mendapat tempat yang positif dan berdebat mendapat tempat negatif. Ini adalah penilaian secara umum di dalam masyarakat kita.

Bermuafakat adalah berbincang dengan cara yang baik dalam membuat keputusan berlandas kebenaran dan diterima dengan baik untuk dilaksanakan. Manakala berdebat pula biasa digunakan untuk berhujah sekadar mencari kemenangan dalam penghujahan tanpa melihat ianya benar ataupun tidak, yang penting menang.

Oleh yang demikian, berdasar intepertasi atau penafsiran umum maka muafakat perlu diamalkan dalam konteks ini.

Moga kita terus berfikir bagamana kita boleh sentiasa menggesa benak fikir untuk mencari kebenaran, bukan kemenangan dalam penghujahan. Lebih-lebih lagi dalam saat kita menempuh saat getir kini.

Ayat-ayat Firman untuk kita bertafakur;

An-Nahl: 125


Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.

Ar-Ra’d: 22

Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; -

Al-Mukminun: 96

Tolaklah kejahatan yang dilakukan kepadamu dengan cara yang sebaik-baiknya, Kami Maha Mengetahui apa yang mereka katakan itu.

Al-Qasas: 54

Mereka itu akan beroleh pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka; dan juga kerana mereka menolak kejahatan dengan kebaikan, dan mereka menderma dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka.

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com