RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Khamis, 12 Mac 2009

RASULULLAH SEBAGAI IKUTAN

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ججاك ديسا

Pertamanya, saya mengucapkan berbanyak terima kasih atas respon yang Jejakadesa berikan terhadap topik-topik yang telah kita siarkan dalam Kalam Damai. InsyaAllah kita sama-sama mendapat manfaatnya.

Sememangnya benar, Rasulullah adalah sebagai ikutan. Oleh yang demikian, sewaktu Rasulullah masih hidup di dunia yang fana ini Baginda menjadi ikutan para sahabat Baginda.

Apa yang kita perlu lakukan adalah apa yang Rasulullah s.a.w telah contohkan dirinya kepada kita. Walau bagaimanapun ada juga amalan yang terhad buat baginda sahaja dan ini telah dijelaskan oleh baginda.

Pernah suatu ketika ada sahabat baginda bertanya tentang ibadat Baginda pada Saidatina Aishah. Hasil dari jawapan yang diberikan mereka seolah bersenda. Seorang dari mereka mengatakan ibadat malamnya sangat hebat kerana dia beribadat malam sehingga tidak tidur. Seorang lagi mengatakan dia berpuasa dengan tidak berbuka. Manakala seorang lagi mengatakan dia tidak berkahwin menunjukkan betapa dia kuat dalam menahan nafsu.

Sampai perkhabaran ini kepada Rasullah s.a.w. Kemudian Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa Baginda adalah yang paling hampir dan paling bertaqwa kepada Allah s.w.t. Kemudian Baginda menegaskan, Baginda sembahyang dan beribadat malam tetapi baginda juga mengambil sebahagian malam untuk tidur. Baginda berpuasa dengan berbuka dan baginda juga berkahwin.

Hasil dari penjelasan ini, kian terserlah bahawa Rasulullah itu adalah manusia biasa yang layak dan mampu untuk kita contohi dan teladani melainkan dalam hal-hal kerasulannya.

Mungkin kita perlu lebih mendalam lagi untuk kita hayati sirahnya kerana terkadang kita hanya mengenengahkan kisah-kisah tertentu sahaja sehingga menjadikan kita rigid (beku) dalam kita meneladani Baginda dalam segenap sudut kehidupan. Begitu juga dengan perinkat umurnya. Sebagai contoh, Sunnah Baginda yang dilakukan ketika dewasa adalah berlainan pada remajanya. begitulah selanjutnya.

Walau bagaimanapun kita bersyukur sehingga pada hari ini DARUL HADIS akan ditubuhkan bagi mengkaji hadis-hadis Rasulullah.

Semua orang mahukan kesempurnaan. InsyaAllah kita akan memilikinya...setelah setiap saat kita melangkah ke arah itu...Amiin...آمين يا رب العالمين ....

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com