RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Isnin, 18 Mac 2013

KEKUATAN SYUKUR DAN SABAR

Setiap sesuatu yang ditempuhi dalam kehidupan ini, sabar dan syukur adalah sendi utama yang menguatkan diri dan keperibadian.

Keutamaan dua sifat ini, iaitu syukur dan sabar menjadikan hidup sentiasa terarah dan sentiasa mencukupi dalam suasana ikhtiar yang berpanjangan.

Dunia perjalanan menuju akhirat. Dunia sebagai ladang bercucuk tanam untuk memperoleh hasil akhirat. Meninggalkan dunia, bererti tiada apa yang akan diperolehi di akhirat.

Namun, menjadikan dunia sebagai destinasi, membawa diri terjebak ke arah sifat yang keji atau mazmumah. Diri akan menjadi tamak, tidak pernah bersyukur akan apa yang diperolehi, hasad yang tidak menentu, gopoh dalam keputusan, bersikap marah dan sebagainya.

Oleh yang demikian, bersyukurlah dengan sabar dan syukur itu, jika dua sifat itu bersemadi dalam diri. Kerna ia bisa ditambah oleh Yang Maha Kuasa dengan lipat ganda sifat mulia dan memperoleh nikmat yang berpanjangan.

Salam Kalam Damai...

(",)

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com