RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Jumaat, 24 Februari 2012

BERFIKIR BESAR


Pemikiran berfikir besar telah menjadi anjuran Al-Quran sejak ia diturunkan sebagai Kitab Terakhir dan merangkumi pengajaran kitab-kitab terdahulu.

Laluan pemikiran besar bermula dengan Ayat Iqra' (Bacalah), sehingga ia terkesan kepada pencarian tanpa penghujung sehingga sampai mengenal akan diri dan Pencipta alam jagat ini.

Perumpamaan yang terdapat di dalam Al-Quran juga bukanlah satu fantasi yang diberikan setelah ia terbukti benar dan real kepada hal yang sebenar.

Khayalan yang mungkin terjadi kepada seseorang ketika mendengar sirah Isra' dan Mikraj misalnya membawa kepada pengetahuan angkasa yang masih melalui proses penemuan demi penemuan yang masih belum berkesudahan. Asal dari satu sirah yang mungkin sesetengah memandangnya sebagai cerita warisan, namun ia sebenarnya benar untuk dihayati dalam pelbagai dimensi, samada dari sudut pemikiran, realiti, ekonomi, sosial, politik, pendidikan dan sebagainya.

Berfikir besar, menjauhkan diri dari berfikiran sempit yang membawa kepada impak yang tidak mendamaikan. Misalnya, permusuhan disebabkan kerakusan dan ketamakan kuasa dan harta menjadikan manusia tidak tentu arah memikir untuk menggagalkan pihak lawan sehingga berlaku peperangan, pembunuhan, nista, fitnah dan sebagainya. Sedang mereka tidak sedar bahawa bumi yang didiami hanya sekecil hama dalam belantara alam yang sangat luas.

Berfikir biar besar, bertindak harus realistik.

Salam Fikir.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com