RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Selasa, 19 Januari 2010

SYIRIK DALAM ISTILAH BARU

Perkembangan dunia dan perkembangan istilah semasa menyebabkan lahirnya beberapa istilah yang amat berkait rapat dengan Syirik (Menyengutukan Allah atau menduakan Allah dalam penyembahan, pendewaan, pemujaan dan merasa serta mengiktiraf ada yang maha kuasa selain Allah). Antara istilah itu adalah HUMANISME, MATERIALISME dan INDIVIDUALISME.

Sejak mula ciptaan manusia hingga kini, manusia amat memerlukan petunjuk dan bimbingan agar tidak tersasar dari menyembah Allah Yang Maha Esa.

Dahulu mungkin kita biasa dengan istilah penyembahan berhala yang dibuat dari patung, menyembah bukit, gunung, matahari dan seterusnya yang berbentuk objek. Perbuatan ini adalah syirik iaitu tidak menyembah Allah s.w.t.

Kalau kita menggunakan istilah menyembah berhala, mungkin kita rasa jauh dari perkataan MATERIALISME. Namun, sebenarnya itulah kehendak dari makna MATERIALISME itu, iaitu menyembah atau mendewakan objek yang terzahir dan mempercayai ianya sebagai sebenar berkuasa.

Merujuk pula kepada taksub, pendewaan kepada manusia dan mengiktiraf manusia sebagai mempunyai sakti misalnya juga telah syirik. Ini adalah sinonim dengan HUMANISME iaitu mempercayai kesaktian atau kehebatan yang ada pada manusia dan telah melupakan Kuasa atau Qudrat Allah s.w.t. Ini boleh dilihat dalam sejarah sehingga kini, misalnya Nabi Allah Isa a.s. telah dianggap anak Tuhan.

INDIVIDUALIME pula adalah syirik yang terpendam dalam hati kerana riak, takabur, ujub dan lain-lainnya. Di mana setelah kekuatan, kemuliaan, kekayaan dan kehebatan lain kita perolehi kita lupa akan amanah Allah yang telah dikurniakan dan merasakan bahawa kitalah yang berkuasa atas sekelian itu.

Marilah kita sama-sama berdoa agar kita terhindar dari kesyirikan. أمين.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com