RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 13 Jun 2012

ISRAK DAN MIKRAJ



Peristiwa sirah Israk dan Mikraj yang dilalui Baginda Muhammad s.a.w merupakan satu peristiwa mukjizat di luar kebiasaan yang membawa manusia mengingati kekuasaan Allah atas makhluk ciptaannya. Kehidupan kita sehari-hari adalah menjadi satu kebiasaan buat setiap dari kita. Bagi yang tidak menghayati kekuasaan Allah, mereka merasakan hidup ini adalah laluan biasa bagi seorang manusia. Tugas hamba dan khalifah bermula dengan mengenal Allah Yang Pencipta. Maka, Muhammad s.a.w pada permulaan utusannya, menyeru akan mengenali akan kuasa Maha Pencipta itu, setelah 12 tahun risalah utusan itu disebarkan, maka berlakulah peristiwa yang penuh dengan pengajaran itu.

Hal ini, tidaklah menjadi kejutan bagi mereka yang sudah yakin benar akan kuasa Maha Pencipta pada ketika itu. Mereka telah yakin benar akan Allah Maha Berkuasa atas tiap sesuatu, maka adalah harus pula bagi Allah melakukan melalui afaal-Nya akan sesuatu yang berkemungkinan besar menjadi pelik bagi mereka yang tidak menghayatinya.

Dari sudut pandangan ilmiah, peristiwa itu terkandung hal ilmu yang sangat luas. Ia meliputi hal segenap kehidupan dan hal pembinaan kehidupan yang sangat luas. Bermula potensi diri, kehamonian keluarga dan masyarakat, perhubungan alam dan manusia dan seluruhnya.

Menghayati kisah sirah ini, menjadikan persediaan hidup selanjutnya akan lebih memberi makna dalam kehidupan...

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com