RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 15 Jun 2011

SIRI 15: TIPS KHUSYUK SOLAT


...sambungan

IMAN, merupakan asas kepada kehidupan seorang muslim. Maksud IMAN dalam kepelbagaian prinsip kepercayaan manusia terzahir dengan pelbagai perkataan, ada yang mengistilahkannya sebagai PRINSIP yang perlu dipatuhi, ada juga diistilahkan sebagai KEPERCAYAAN umum yang memberikan kesan kepada perlakuan dan tingkah laku.

Sebagai contoh kepercayaan yang ada di dalam masyarakat kita adalah MEMPERCAYAI HANTU yang mengganggu manusia, menyakat dan memudharatkan manusia. Sama ada ia benar atau salah, bukanlah persoalan yang ingin dibahaskan di sini, namun kepercayaan kepada hantu berkenaan membuat kita bertingkahlaku dan melakukan perbuatan untuk mengelak atau mencegah dari hantu berkenaan.

Dalam hal solat ini, kepercayaan atau IMAN yang mempunyai maksud yang sangat mendalam lebih dari sebuah kepercayaan biasa membuahkan perlakuan untuk menunaikan solat dengan penuh minat.

Oleh yang demikian, sudah tentu asas kepada khusyuknya solat adalah IMAN YANG KUKUH.


...bersambung

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com