RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Rabu, 5 Januari 2011

PELUANG KEBAIKAN DI MALAYSIA



Maknanya: Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".Surah Ibrahim, Ayat 7.


Mensyukuri nikmat Allah yang tidak terkira pada diri kita dan menelusuri juga dalam nikmat Allah kepada kita yang bertanahairkan Malaysia yang tercinta ini.

Tersentuh hati bilamana menyedari 5 Rukun Islam yang kita anuti dapat kita laksanakan dengan baik sekiranya kita mengambil peluang ini di Tanah Air tercinta ini. Bagi saya, inilah nikmat yang mungkin kita lupa setelah Allah memberinya kepada kita.

Bermula dengan syahadah, solat, puasa, zakat dan seterusnya menunaikan haji, semuanya terurus dan sentiasa terbuka kepada kita dengan sangat luas untuk mendirikannya.

Keindahan Syahadah dalam kehidupan bergelar insan bukan mudah untuk dikecapi oleh insan-insan yang lain. Malah di Malaysia mereka yang bersyahadah mempunyai keistimewaan dengan gelaran bumiputera dan juga atas nama Melayu di Malaysia ini. Keistimewaan ini diikat dan termateri dalam Perlembagaan negara.

Solat, bukan sekadar bersendirian malah dapat ditunaikan dengan sempurna secara berjemaah. Azan, tidak sahaja berkumandang di corong pembesarsuara masjid, surau dan musolla, malah di corong radio, televisyen dan medium-medium lain.

Puasa, kemudahan untuk itu bukan sekadar puasa wajib malah puasa sunat yang lain. Kemudahan untuk melihat anak bulan, pengisytiharan dan kemudahan untuk mendapat makanan bersahur dan berpuasa menghiasi bulan ramadhan.

Zakat, pusat pungutan zakat disediakan di setiap negeri dan kemudahannya kini sehingga pemotongan gaji.

Haji, institusi Tabung Haji telah memberikan khidmat yang cemerlang dan menjadi contoh kepada negara-negara lain dalam sistem pengurusannya.

Oleh yang demikian, sama-samalah kita hargai nikmat ini dengan mengambil kesempatan atas peluang ini untuk kita buktikan rasa terima kasih terhadap YANG MAHA ESA atas nikmat ini.

...amin.

Tiada ulasan:

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com