RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Ahad, 6 Julai 2008

CARI HAKIKI PADA YANG PELIK DAN YANG ANEH

MAKLUMAN: Sekiranya SLIDE tidak dipaparkan sila klik 'Button Close' di penjuru kanan atas SLIDE.


Menyingkap yang aneh dan ajaib dalam hidup ini menjadikan hidup kita dapat menyelami hakikat ketuhanan dan kehambaan.

Ilmu yang kembang mekar sehingga membentuk teknologi era globalisasi ini adalah hasil singkapan itu. Rejab antara bualan pencetus keajiban dan keanehan kerana setiap tahun kita menghayati kisah Israk dan Mikraj Rasulullah s.a.w.

Pada Abad ke-6 masihi masih belum ada kenderaan yang laju sehebat jet, kapal terbang malah kereta sekalipun. Walau bagaimanapun wujud pada kisah benar yang dikhabarkan Muhammad s.a.w bahawa Baginda telah menaiki satu kenderaan bernama Burak. Kelajuannya amat pantas sehingga perjalanan yang mengambil berjuta tahun dalam perkiraan pengetahuan manusia berdasar pemerhatian zahir kenderaan yang ada.

Pun begitu, jika kita mengenali kuasa Maha Agung adalah tidak mustahil perkara itu berlaku. Sedang alam yang begini luas dicipta-Nya masakan peristiwa sekecil itu dalam perkiraan pentadbiran-Nya.

Asasnya, Isra' dan Mikraj bergelar mukjizat menjadi pelik dan aneh serta ajaib sekali sehingga seoalah tiada mukjizat yang kekal sehingga hari ini. Nah! jangan kita lupa kita pewaris mukjizat. Berat perbincangan ini? ...tidak.

Sudah menjadi jelas dan nyata bahawa Al-Quran yang kita warisi adalah mukjizat kekal sehingga kini. Susunan surah jika dilihat didalam Al-Quran menjadi asas segala yang ajaib dan aneh. Kajian huruf demi huruf, kalimah demi kalimah, ayat demi ayat, surah demi surah akan mengingkap satu persatu keajaibannya.

Oleh yang demikian, seharusnya kita sedar bahawa warisan ini perlu kita kaji dan selami bukan sekadar bacaan harfiyah namun bacaan apa yang terkandung dalam maknawi menjadikan hidup kita satu mukjizat.

Cukup setakat ini buat pertemuan kali ini. Bersama diudara hari esok jam 6-7ptg.

Salam Hormat buat SEMUA. (",).

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com