RADIO MALAYSIA PAHANGFM

Untuk mendengar RADIO MALAYSIA PAHANGFM...Satu Pilihan...di internet sila klik

FREKUENSI PAHANGFM

Kuantan, 104.1mhz | Pekan, 104.1mhz | Rompin, 91.9mhz | Maran, 92.00mhz | Jerantut, 92.7mhz | Temerloh, Bera, Lipis, Raub, Bentong, Kuala Lumpur, Lembah Klang, Putrajaya, 107.5mhz | Kemaman, 104.1mhz

Pengikut

Custom Search

Bilangan 'Hits' Blog Kalam Damai

Realtime Online

Khamis, 15 Mei 2008

Tajuk 19 Mei 2008 : Suara

Suara merupakan sesuatu yang menarik untuk dibualkan. Sesuatu yang tidak mungkin dapat dibuktikan dengan mata penglihatan, namun kewujudaannya dapat dikesan dengan alat pendengaran iaitu telinga. Sesuatu yang menarik, telinga juga mempunyai telinga zahir dan telinga batin. Telinga batin termasuklah telinga hati dan telinga minda.

Bagaimana boleh saya katakan demikian? Bagi seorang yang cacat pendengaran, pekak atau pekak dan bisu mereka boleh menganalisa sesuatu melalui telinga hati atau telinga mindanya.

Keseronokan membicarakan tentang suara dan bunyi, ianya sesuatu yang pelik jika kita ingin fikirkan. Melalui pembacaan mahupun penyelidikan yang mendalam tentang bunyi dan suara menjadikan diri mendapat kepuasan. Kepuasan dalam mengimani kekuasaan Allah s.w.t sebagai pencipta.

Suara dan bunyi dikaji dalam pengkajian fizik setelah ilmu kejadian alam ini difakultikan. Suara & bunyi mempunyai frekuensi-frekuensi tertentu. Sekiranya kita ingin mendalami pengkajian suara dan bunyi ini sangat menarik kita mendalami ilmu fizik.

Seperti biasa 'Kalam Dama' hanya sekadar pencetus dan kita berbicara santai dan ianya tidak terlalu akademik

Menarik tentang suara;

1. Kedudukan dan keadaan penciptaan peti suara manusia yang boleh mengeluarkan bunyi.

2. Perbezaan di antara suara lelaki dan wanita.

3. Bunyi suara dalam diri dapat di dengar oleh diri sendiri ketika berfikir, membaca, mimpi dan lain-lain keadaan.

Dan...banyak lagi akan kita kupaskan pada minggu ini...dan kita akan bersama tetamu 'Kalam Damai' Y.BHG USTAZ BADLI SHAH ALAUDDIN...JUMPA DI UDARA...(",)

Tiada ulasan:

SENARAI CATATAN TERDAHULU

MENDENGAR BACAAN AL-QURAN 'ONLINE'

Listen to Quran

Rileks-rileks...

Untuk bagi makan ikan-ikan, sila klikkan tetikus ke dalam kolam. (",)

E-MAIL KAMI

Sebarang cadangan, anda boleh emailkan kepada kalamdamai07.pahangfm@blogger.com